Wiebelen en friemelen

Waarom is mijn kind zo onrustig?

Je kent er vast één: ‘een onrustig kind’. Het kind dat maar blijft vertellen, geen tel stil kan zitten, overal aan zit, slechts drie tellen met zijn speelgoed kan spelen, enorm enthousiast is, het hele huis door stuitert, waarbij alles 3 keer langer duurt dan bij andere kinderen en maar 2 standen heeft: stilstaan en rennen. Kortom een kind met onrust in zijn lijf. Onrustig gedrag kan verschillende oorzaken hebben.

Wat kan de oorzaak zijn van onrustig gedrag?

  • Er komt een spannende periode aan (verjaardag, Sinterklaas, voor het eerst naar school etc).
  • Het kind heeft veel mee gemaakt (drukke dag op school, een feestje, lange dag met sporten etc).
  • Het kind heeft veel stil moeten zitten.
  • Er speelt veel in zijn of haar hoofd, hij of zij maakt veel mee of maakt zich zorgen.
  • Het kind heeft moeite met het verwerken van prikkels (veel geluid, veel te zien, veel informatie tegelijk verwerken).

Het is lastig omdat een kind niet altijd aan kan geven dat het hier last van heeft. Vaak laat hij of zij dit zien in zijn of haar gedrag, dat per definitie niet altijd bewust ‘vervelend’ gedrag.

Hoe kan je een onrustig kind helpen? Hoe kan ik dit gedrag verminderen?

Deze blog geeft enkele tips:

  1. Help het kind om structuur aan te brengen
    Kinderen hebben minder besef van tijd en kunnen nog niet alles in hun hoofd structureren. Je kunt ze hier op verschillende manieren bij helpen:
    a. Maak samen een kalender waarop je de gebeurtenissen ordent. Streep elke dag samen af welke dag geweest is en hoe lang het nog duurt voordat een bepaalde gebeurtenis is.
    b. Structureer de dag met je kind. Wat wordt er op welk moment van hem verwacht. Doe dit op een manier die bij je kind past, met zinnen, tekeningen, picto’s of foto’s. En breng op deze manier een structuur in de dag aan. Bespreek met je kind de routine van het moment dat je wilt structureren en wat je van hem verwacht. Stel deze verwachtingen niet te hoog. De routine leg je vast door middel van boven genoemde mogelijkheden en deze oefen je natuurlijk eerst. Elke dag doe je dit op dezelfde manier, zodat het kind weet wat er van hem verwacht wordt.
    c. Verdeel grote taken in kleine stapjes.
    Kinderen kunnen niet altijd grote ‘brokken’ informatie verwerken: ‘pak je jas, je tas en strik je veters’. Geef korte eenduidige opdrachten zodat het kind niet afgeleid raakt en de taak goed kan volbrengen.
  2. Sluit dingen af
    Kinderen zitten vaak met veel dingen in hun hoofd en wanneer het hoofd vol is, past er niks meer bij. Ga met je kind in gesprek. Ook weer op een manier die bij het kind past. Houdt je kind van fantasiespel, ga dan op deze manier het gesprek aan en stel vragen zodat je weet wat er in het hoofd van het kind speelt. Sommige dingen zal je al af kunnen sluiten door daarin duidelijkheid te bieden. Geef aan wanneer dingen plaats gaan vinden en leg dingen uit.
  3. Breng rust aan
    In een volle kamer met veel spullen, veel kleuren en veel geluiden (TV, telefoons, radio, spelende broertjes/zusjes) zal een kind met onrust waarschijnlijk minder goed kunnen functioneren. Het heeft moeite met het verwerken van zoveel prikkels en kan zich daardoor meer onrustig gaan gedragen. Ruim eind van de dag samen spullen op. Zorg voor rustige kleuren en neem geluiden weg.
  4. Help het kind om te ontspannen
    Vaak merk je bij kinderen die veel onrust in zich hebben dat ze een enorm gespannen lijf hebben. Schouders staan strak en hoog en het lijkt wel of het kind constant alert is. Sommige kinderen kunnen erg goed ontspannen door fysieke nabijheid en aanrakingen:
    a. Heeft het kind moeite met slapen? Soms kan een zware deken al helpen om extra druk te geven.
    b. Ook vinden sommige kinderen het erg fijn wanneer je ze kriebelt. Laat ze op hun buik of zij liggen en kriebel ze rustig over hun rug heen en je zult merken dat veel kinderen hiervan ontspannen. Sommige kinderen vinden een massage voor het slapengaan ook heerlijk!
    c. Ga yoga/ontspanoefeningen met je kind doen. Wanneer je even googelt kom je veel ontspanningsoefeningen tegen, vaak ook nog op een leuke manier aangeboden. Zo kun je samen ontspannen. Squla heeft bijvoorbeeld leuke kinderyoga voor in de huiskamer.
  5. Laat je kind bewegen
    De meest voor de hand liggende tip is natuurlijk: laat je kind bewegen. Hier zit natuurlijk wel verschil in. Je kunt flink gaan ravotten en stoeien waardoor een kind wel zijn bewegingsonrust kwijt raakt maar mogelijk nog onrustiger wordt van het ‘gek’ doen. Je kunt het kind natuurlijk altijd lekker laten buiten spelen, zorg voor een leuk spel, kinderen vinden het vaak lastig om zichzelf te vermaken. Wanneer het slecht weer is kun je ook binnen lekker gaan bewegen. Natuurlijk is door het huis rennen een mindere optie maar ook binnen kun je lekker bewegen: jumping-jacks, op de plaats joggen, lekker dansen of laat je kind de trap een aantal keren op en neer gaan.

Gaat de onrust na het toepassen van deze tips helemaal weg? Nee, zeer zeker niet en het is ook een onderdeel van je kind. Het heeft natuurlijk ook zijn leuke kanten, geniet daar vooral van!

Natuurlijk hebben sommige onrustige kinderen meer hulp of ondersteuning nodig. Het kan zijn dat er een dieper liggende oorzaak is. Denk aan aandacht, concentratieproblemen of moeite met de sensorische informatieverwerking.

Het kan dan zeker goed zijn om eens in gesprek te gaan met je huisarts en ook diverse fysiotherapeuten/ergotherapeuten of het boek ‘wiebelen en friemelen’ kunnen je daarin helpen.

Binnenkort beginnen we weer aan een drukke periode: Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst. Hopelijk kunnen bovenstaande tips uw kind helpen.

Het team van OZC Cascade
Geschreven door Manon

One Review

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *